Frigörande dans

Min mamma går på frigörande dans en gång i veckan. Det låter fruktansvärt flummigt och det är det också - jag har sett henne dansa hemma i vardagsrummet och det hela går ut på att man dansar till musik, med eller utan en instruktör som talar om vilka kroppsdelar man ska fokusera på, och så gör man precis det man känner för. Man låter om man vill, man står och vaggar, ligger på golvet och krälar. Ja man gör precis det som man har lust med.
 
Nu har jag faktiskt testat det. Jag ville dock inte göra det i grupp utan jag lånade en dvd som mamma köpt, låste in mig på mitt rum och släckte lampan och körde loss. Och tro de eller ej men det var väldigt befriande. Har haft en del ångest den senaste veckan och detta öppnade på något vis upp mitt sinne och fick mig att fokusera lite på det jag jobbat så mycket med de senaste åren - att vara i nuet. Det är svårt, men det känns befriande. Jag märker hur lätt tankarna far iväg, till att jag borde röra mig si eller så för att träna den muskeln eller att jag borde stretcha den eller den kroppsdelen för att det är nyttigt för mig, men tack vare instruktören som pratar på skivan får man lite hjälp att hitta tillbaks till det man håller på med.
 
Har dansat nu på morgonen, vaknade en timme tidigare än jag skulle och var klarvaken så hade lust för att röra på mig. Nu känner jag mig egendomligt lugn i kroppen. Skönt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spaceinvasion

Instagram

RSS 2.0