Höstblåsor

Blåsorna har spritt sig till mina läppar. Tack och lov endast utanpå, så jag kan äta och dricka och har inte ont. Bilden till vänster är hur det såg ut igår och den andra är hur det ser ut idag. Förhoppningsvis blir det inte fler. Men vi får se.


Detta är min vänsterhand igår. Suddiga bilder, visserligen.



Mina härliga fötter idag.








Det har idag också spridit sig till översidan av fingrarna, vid nagelbanden. Tusentals pyttesmå prickar som ligger och gottar sig under huden. När jag formulerar det sådär låter det ganska äckligt. Det är tur att det inte smittar.
Höstblåsor drabbar ju främst små barn i förskoleåldern, och jag har sluppit febern - vilket brukar tillkomma. Mamma som har jobbat inom förskolan i 35 år sa att hon aldrig sett så fruktansvärt många utslag på en och samma gång, men jag antar att detta är höstblåsor 2.0 och att vuxenvarianten antagligen bjuder på fler eftersom man har mer kropp som kan exponeras för blåsorna än vad små barn har.


Kommentarer
Mats

Tack för inlägget. Nu vet jag vad som pågår. Får mer och mer blåsor för var dag men vad jag förstår så går det över efter ngn vecka. Med vänlig hälsning, Mats W

2012-07-21 @ 09:49:59
Louise

Hej hej !!!

Sökte runt på nätet efter bilder på höstblåsor som jag tror min minsta flicka drabbats av o fick syn på dina bilder. Det är så att ifjol tidig sommar fick jag exakt likadana utslag på händer o fötter som du. Jag vart hos läkare som inte hade direkt ngn förklaring men att det skulle kunna vara ngn allergisk reaktion. Utslagen gjorde mig fullkomligt galen. Det är nog ngt av det värsta jag varit med om ! Denna klåda går inte att beskriva, o i flera dgr kom det nya utslag. Min minsta vart nyfödd o jag minns ingenting från de veckorna med klåda.
Fick du bekräftat att det vart höstblåsor ?

Iallafall känns det skönt o veta att andra också drabbats av samma grej som jag.

Fin dag !
Vänligen Louise


Svar: Hej Louise! Vad kul att du kunde känna stöd i mitt inlägg. När jag gick till läkaren en andra gång (första gången sa de att det kunde vara en allergisk reaktion precis som i ditt fall) visade det sig att blåsorna berodde på att mitt immunförsvar var försvagat, så blåsorna var kroppens sätt att säga till mig att ta hand om mig bättre. Jag minns inte namnet på tillståndet men jag fick en cortisonkräm som tog bort det på en och en halv vecka ungefär.
Men visst var det vidrigt, mina fötter svullnade så jag inte kunde gå (som att gå på bubbelplast med myror) och jag minns att jag blev helt hysterisk när det spred sig till läppar och nagelband innan det tack och lov försvann.

Hoppas ni fått bukt på blåsorna när ni ser detta! I annat fall får du ge flickorna en styrkekram från mig!
None None

2013-09-01 @ 20:14:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spaceinvasion

Instagram

RSS 2.0