Giraff - en robot för äldre

http://www.aftonbladet.se/pryl/article7764631.ab

Ett företag har utvecklat en robot som gör att personer kan vara närvarande utan att faktiskt vara det. På ett äldreboende i Västerås har man testat roboten vilket är en bra extraresurs att tillgodose sig så att äldre lättare kan hålla kontakt med folk. Giraffen har en webcamera och mikrofon och kan följa efter sin ägare som med ett knapptryck kan ringa upp vårdpersonal eller en släkting för en pratstund eller om den behöver hjälp.
Ett väldigt bra och användbart redskap som jag hoppas att många kommer få prova på. När mina föräldrar börja skrutta ihop så skulle jag vara väldigt glad om de kunde (och ville) använda sig utav en sådanhär apparat så att de snabbt och lätt kan få kontakt med mig om de vill snacka eller behöver nånting. Och det skulle underlätta för en själv att slippa ringa till en hemtelefon som en gammal människa kanske inte orkar eller hinner svara i - roboten kommer ju till en när man behöver den.

Jag älskar när den teknologiska utvecklingen genererar något positivt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spaceinvasion

Instagram

RSS 2.0