Cigg vs. barnarbete

LÄS DETTA!

Hämtat ur artikeln:


'Barnen får vid plantagearbetet dagligen i sig nikotin via huden motsvarande cirka 50 cigaretter.
”Ibland känns det som att man inte kan andas, inte får tillräckligt med luft. Man kan inte andras på grund av värken i bröstet. Sen kommer blodet när man kräks…”, berättar ett barn.'


Personligen så skiter jag i om det är en tjugo-trettio miljoner västerlänningar som röker ihjäl sig varje år för de har valt skiten själva. Problemet ligger i att de stödjer barnarbete som leder till död för miljoner människor varje år och det är det som (för mig) är helt befängt. Det är en sak att vilja försämra sin egen hälsa, men när man supportar att barn som knappt fyllt fem år ska gå och plocka tobak som det rullas cigg av och röks i bland annat Sverige... Kan man tänka vidare själv här kanske?
Att de får dåligt betalt och dessutom drabbas av förgiftning och dör är mest en plusfaktor som man kan fundera på när man står och bolmar på sin jävla cigg.


Denna information är väldigt rolig att delge rökare för de har oftast ingen jävla aning. Varför har vi aldrig nån jävla aning som sånt som angår oss? Det är väl vårt ansvar som konsumenter i ett rikt land att reagera om produkten vi använder oss av har tillverkats på ett ohumant sätt? Eller har vi blivit så jävla inskränkta att alla kör med attityden "om det inte drabbar mig så bryr jag mig inte"?
Är det för att det är på andra sidan jordklotet? Eller är det för att de har en annan hudfärg, talar ett annat språk, inte lever samma liv som oss? För det kan ju omöjligt vara så att folk bara blundar... Eller är det verkligen så..? Att alla blundar?
Skammen hjälper ingen.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spaceinvasion

Instagram

RSS 2.0