U.C del 5 - koloskopin

UTDRAG UR SJUKDAGBOK - 28 maj 2009

Idag smäller det.

Att få i sig tarmsköljningen igår var allt annat än lätt. Konsistensen och smaken går inte att beskriva och jag tvingade mig för att få i mig lite åtminstone men det slutade med att jag hällde ut den första doseringen i vasken. Det var skitdumt, jag vet. Mamma och pappa blev såklart väldigt förbannade och frågade varför jag var så korkad och omogen och så ringde mamma vårdcentralen och frågade hur jag nu skulle göra och de sa att jag skulle försöka få i mig den andra lösningen samma kväll. Så det var bara på det igen. Blandade med jordgubbssaft för att slippa den värsta smaken och jag tvingade i mig tre glas på två timmar. När det fjärde glaset skulle ner så kände jag hur allt vände i magen och jag sprang in på toaletten. Hann inte ens vrida mig till toastolen utan fick kasta mig mot handfatet och sedan kom allt upp - tillsammans med middan jag ätit tre eller fyra timmar innan.
Sedan var det bara toalettbesök hela natten varvat med illamående så jag har knappt sovit en blund inatt. Ringde till läkarmottagningen som ska göra undersökningen och berättade att jag kastat upp mycket utav innehållet (kunde inte förmå mig att berätta att jag slängt ut en halvliter) och damen som svarade i telefonen sa att jag ändå skulle komma in för att göra undersökningen. Det var inte heller första gången som någon haft problem med den drycken berättade hon för mig.

Så klockan 12:00 ska jag stå färdig i hallen för då kommer mamma och hämtar mig (jag vill inte gå själv, det känns så läskigt)
och så åker vi in. Sen får vi hålla tummarna för att det går att se något och att det inte var förjäves.


UTDRAG UR SJUKDAGBOK - 28 maj 2009
Mamma kom och hämtade mig och så körde vi in till kliniken för att få göra koloskopiundersökningen. Efter att jag klätt av mig och dragit på mig undersökningskläder så fick jag lägga mig på sängen för att få lugnande och smärtstillande intravenöst utav en assisterande sjuksköterska. Därefter kom läkaren in och pratade lite med mig om mina problem och sedan körde vi igång direkt. Fick lägga mig på sidan och sedan förde de in ett endoskop för att kunna undersöka tarmen. På en skärm på väggen kunde jag titta på hur endoskopet rörde sig i tarmen vilket var - trots all nervositet - väldigt intressant. Det var dock obehagligt och ibland fick den assisterande sjuksköterskan pressa händerna emot olika delar av magen för att endoskopet skulle kunna passera. De tvingades också spruta in luft för att kunna se vidare in i tarmen.
Undersökningen omfattades av att titta igenom hela tjocktarmen och en bit av tunntarmen och på vissa ställen tog dem prover som kommer att skickas på analys. Tunntarmen var det inget fel på men i delar utav tjocktarmens slemhinna var det inflammerat och enligt läkaren tyder det på en kronisk sjukdom som heter Ulcerös kolit som innebär att det bildas blödande sår i tarmvävnaden. Det är delvis ärftligt men så vitt jag vet så har ingen i släkten varit drabbad utav det.

Jag ska lämna ett avföringsprov i veckan och när proverna på slemhinnan är klara så kontaktas jag utav läkaren.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spaceinvasion

Instagram

RSS 2.0