Tillägnat min mage

Ulcerös Colit är en stressrelaterad sjukdom vilket märks väldigt mycket idag då jag har varit väldigt stressad. Ser gravid ut för att jag är så uppblåst och inflammationen har åter blommat upp. Det märker jag eftersom jag blöder och det svider på vänster sida av magen (på tjocktarmsvävnaden).

  

Jag vill säga till alla att det är jävligt viktigt att gå till doktorn om något inte verkar stå rätt till med ens kropp och tänk inte att det är pinsamt bara för att man måste prata om avföring och sånt äckligt för det kan rädda en från väldigt mycket dåligt i framtiden.
Om jag inte hade sökt hjälp när jag gjorde det så hade U.C:n kunnat bli mycket värre och jag kunde haft mycket mer problem. Hade kanske tvingats operera bort en stor del av tarmen (vilket många U.C-patienter tvingas göra). Och låt säga att mina symptom hade visat sig vara cancer och jag inte hade sökt hjälp så vet man ju inte hur det kunde varit idag.

Det är så jävla viktigt att svälja sin stolthet och allt "det är pinsamt"-tänk för hälsan är så jävla viktig. När man inte har några problem med kroppen så tar man den så förgiven, men när det väl händer något som gör en handikappad till viss del så är man inte så jävla intresserad av "vardagsproblem" som vilka kläder man ska ha på morgonen osv... Då tänker man bara på hur man ska ta sig till skolan utan att svimma på bussen av smärta och på vilken plats man ska sätta sig på en lektion för att ha lätt att komma ut om man får ont, osv. Då skiter man i om kläderna inte matchar eller att man ser trött ut.

SÅ VAR ALDRIG RÄDD FÖR ATT PRATA BAJS MED DIN DOKTOR!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spaceinvasion

Instagram

RSS 2.0