Förklaring!

Jag är medveten att det har blivit jävligt otydligt här i bloggen så jag ska ta och förklara läget:

I min årskurs finns ett gäng killar som allt för ofta pratar om tjejer som objekt. De diskuterar hur hon skulle se ut naken, hur bra hon är i sängen osv. Om de pratar med tjejen så blir det mestadels att de frågar hur mycket hon tar betalt, en del tafs och eventuella råa skämt. Ibland tas det bilder och någon tjuter "Facebook nästa!" och tjejerna säger "Sluta, hihi" men inget händer, eftersom de inte tas på alvar.
Detta blir bara värre och värre.
Från början ägnade sig killarna åt att spana in tjejer (ur lärarkåren och bland eleverna) och öppet kommentera deras utseende. Det har nu gått över i något ännu värre:
Senast i veckan diskuterade några grabbar sin praktikplats och den ena har fått en tjej som handledare, varpå en annan genast säger "Fan då kan du ju sätta henne på arbetstid!" följt utav skratt, varpå den andra svarar "Näe hon är ju ful som fan..!" och så mer flabb.

Samma dag, samma grabbgäng:
"Åååh, såg ***** käka en banan, om det hade varit min kuk skulle jag trycka den så jävla hårt i hennes mun (...) och hon skulle gilla det!"

Detta sägs öppet inför vem som helst. De skulle lika gärna kunnat våldta mig in public för detta är så fruktansvärt jävla vidrigt att lyssna på, så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det läskiga är också att jag börjat märka att dessa killar väljer ut sina offer bland nya, yngre tjejer på skolan. De gillar uppmärksamheten (vem hade inte gillat att en äldre kille visar intresse när man är ny på en skola?) och kommer inte riktigt att fatta vad som händer förrän det går för långt, och då kommer de att anklaga sig själva istället för att de inte satte stopp för det från början.



Kommentarer
Tove

GO EMMY! Jag vet att jag ser ut som en jävla porrstjärna ibland, men INGEN kan hata kvinnoförtryck och sexistiska skämt mer än mig! Jag håller på dig!

2009-10-02 @ 15:37:26
URL: http://supertove.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spaceinvasion

Instagram

RSS 2.0