Dator = depp

Läste precis Fokis inlägg om att datoranvändande kan ge upphov till både ADHD och depressioner (och hon trodde inte att det hade något sammanhang över huvud taget) så jag vill bara klargöra för mig själv och alla som bryr sig:
När man sitter vid datorn så aktiveras hjärnan på ett helt annat sätt än när man gör något "vanligt". Det är som ett konstant fyrverkeri i huvudet eftersom den ständigt måste vara "taggad" och hinna med en massa saker. DET är vetenskapligt bevisat. Att hjärnaktiviteten ökar enormt då man sitter vid datorn, alltså.
Och när hjärnaktiviteten ökar så händer följande: Man blir trött, utmattad, får huvudvärk m.m.
Under min depressionstid så blev jag beordrad att inte spendera mer än en timme framför datorn om dagen eftersom det gör hjärnan så utpumpad (och människor som lider av depressioner kan inte använda hjärnan på ett normalt och sunt vis eftersom de är så fullkomligt nere i skit att de helt enkelt får kortslutning). Givetvis så gjorde jag inte det eftersom jag var jävligt envis och uttråkad och därför tog / tar också min tillfriskning mycket längre tid än vad den kunde ha gjort om jag följt medicinska råd till punkt och pricka.
Tror dock att det tar rätt lång tid för en fullt frisk person att utveckla ADHD eller en depression genom att sitta vid datorn men för de som redan lider av det / håller på att utveckla det kan tillståndet mycket väl försämras radikalt.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spaceinvasion

Instagram

RSS 2.0