Cementblandare

När klockan ringde idag så kändes det som att jag gått in i en vägg. Kroppen är så konstigt avslappnad (kanske fel ord för det är inte det minsta skönt) som om jag blivit misshandlad eller ja... nåt åt det hållet och så har jag ont i magen. Dricker te och har ätit knäckebröd men det känns ändå som en cementblandare därinne. Även äggstockarna gör ont. Fuck alltså.
Det kan ju ha med zonterapin att göra - igår så tryckte hon på en punkt som stimulerar äggstockarna och det gjorde ont som tusan, och sedan gick hon över till de vanliga ställena; sista decimetrarna av tjocktarmen (där inflammationen sitter) och muskelknutorna i axlar, rygg och nacke. Hon försökte trycka ut dem för hand också men det är så jävla mycket av dem så hon sa att hon inte kommer orka få ut alla på samma gång.
Det är typiskt för folk som är så lättpåverkade och stressade att drabbas av diverse tråkigheter. Ulcerös Colit är en psykosomatisk sjukdom vilket innebär att den påverkar / är påverkad och orsakad utav själens balans i förhållande till kroppen. Det betyder att om man - som jag - är en person som lätt oroar sig, får ångest och mår dåligt så tar kroppen stryk i form utav olika saker som är mindre roliga.
Min första reaktion från kroppen var en svår depression - varken kunde eller ville kliva ur sängen på morgonen,  hade ingen livslust, skadade mig själv och hyste ett fruktansvärt agg gentemot allt och alla.
Nästa sak på tur var magen som i alla år har bråkat med mig, men det var först när blodet kom som jag insåg att något var riktigt fel. Ulcerös Colit är en stressrelaterad sjukdom och med tanke på hur svårt jag har att koppla av så vore det ju en lögn om jag klarat mig helskinnad ur depressionen (utan några bieffekter alls).
Läser lite om psykosomatiska sjukdomar nu och fick fram att även astma är en sådan (vilket jag haft under hela mitt liv).

Men eftersom jag har en tendens att bli hypokondriker så mår jag nog bäst av att inte läsa så mycket om allt som händer i kroppen - blir så jävla nervös.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spaceinvasion

Instagram

RSS 2.0