Att skratta eller att inte skratta

Att skratta åt handikappade. Frågan är om man skrattar åt personen i fråga eller om skrattet är riktat mot handikappet i sig.
För några veckor sedan såg jag och Nissen en man i ett köpcentrum som - jag gissar - hade en cpskada eftersom hela hans kropp rörde sig som om han hade en myrarmé under kläderna. Det såg givetvis roligt ut men vi skulle ju inte göra det på ett förödmjukande sätt. Det handlar om att se en person som är anorlunda men att ändå kunna känna respekt för människan i fråga. Man får skratta åt handikappade, liksom alla andra människor, men man behöver inte håna någon för det eller beté sig på ett sätt som är nedlåtande.

Jag kanske ändrar uppfattning om jag skulle få ett synligt handikapp eller hade ett nätverk utav människor med synliga handikapp - men det har jag inte. Så detta är bara mina spekulationer.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spaceinvasion

Instagram

RSS 2.0